Liliana Jauregui Bordones nieuwe directeur IUCN NL
28 november, 2024
Dinsdag 13 oktober 2020
Headerfoto: Bij en bloemen © Congerdesign
Nederlanders vinden biodiversiteit belangrijk, maar het stuit nog op veel onwetendheid. Bijna twee derde van Nederland weet namelijk niet waarvoor het begrip biodiversiteit precies staat. Na uitleg vindt 4 van de 5 Nederlanders het belangrijk om biodiversiteit in zijn of haar omgeving, in Nederland én wereldwijd te beschermen. Bijna een derde vindt dat er dringend verandering moet komen en bijna een kwart zegt biodiversiteit mee te laten wegen tijdens de verkiezingen van volgend jaar. Slechts een op de vier zegt te weten wat te doen om biodiversiteit te beschermen. Dat terwijl bijna 3 van de 5 Nederlanders zegt iets te kunnen en willen doen om biodiversiteit te beschermen. Dit en meer blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Motivaction in opdracht van Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel onder ruim 1.200 Nederlanders. Het onderzoek is de aanloop naar de publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ die dinsdag 13 oktober op TV van start gaat.
Biodiversiteit is essentieel voor het herstel van ecosystemen en daarmee een gezonde leefomgeving. Natuurorganisaties, boeren, wetenschappers, banken en bedrijven zijn zich daarvan bewust en hebben in 2018 de handen ineen geslagen met als resultaat het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. De afgelopen tijd heeft het Deltaplan Biodiversiteitsherstel meerdere lokale projecten geholpen en wil het nu biodiversiteit landelijk op de kaart zetten.
Prof. Dr. Louise Vet, hoogleraar ecologie Wageningen Universiteit, voorzitter van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en voormalig directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW): “Met de campagne ‘Maak Grijs Groener’ willen wij vertellen wat biodiversiteit is, laten zien wat je kunt doen om het te beschermen en roepen we alle inwoners van Nederland op om de biodiversiteit een handje te helpen. Dat de campagne hard nodig is, bewijst dit onderzoek eens te meer. Als we uitleggen wat biodiversiteit is dan vindt bijna iedereen het ontzettend belangrijk.
Maar het is voor velen een onbegrepen begrip. Het onderzoek vertelt ons ook dat mensen die weten wat biodiversiteit is, meer betrokken zijn. Er is dus veel winst te behalen.”
Desgevraagd zegt een derde van de respondenten dat er dringend verandering moet komen als het gaat om biodiversiteit. Daarmee staat het in op de vijfde plek van grote (verkiezings-) onderwerpen en wordt het belangrijker gevonden dan thema’s als onderwijs en werkgelegenheid. Op de vierde plek staat ‘energie en klimaat’, een onderwerp dat aansluit bij biodiversiteit. Louise Vet: ‘Klimaat, natuur en biodiversiteit zijn thema’s die in elkaar grijpen. Het is goed om te zien dat veel Nederlanders dit soort onderwerpen die gaan over het welzijn van onze aarde erg serieus nemen en dat zij willen dat er snel verandering komt.’
Meer dan de helft van de Nederlanders zegt iets te willen doen om biodiversiteit te beschermen, terwijl slechts een kwart zegt te weten hoe. Toch doen mensen, onbewust of niet, al dingen om biodiversiteit te helpen. Zo zegt 47 procent het afgelopen jaar voorzieningen voor dieren bij het huis te hebben geplaatst en bijna evenzoveel mensen hebben hun tuin of balkon groener gemaakt. Daarnaast zijn er landelijk honderden lokale, particuliere initiatieven om biodiversiteit te helpen. “In Zuid-Holland wordt er hard gewerkt om kilometers aan oevers bloemrijk te maken. In Nieuwegein zorgt plaatselijke jeugd ervoor dat er weer wilde bloemen in de buurt bloeien en in Amsterdam leggen bewoners en bedrijven mini-voedselbossen aan”, aldus Louise Vet.
Bijna 75 procent van alle Nederlanders weet niet hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan biodiversiteit, dat terwijl 6 op de 10 zegt iets te willen en kunnen doen. Een bijdrage leveren aan het herstel kan op allerlei manieren. Iedereen kan klein beginnen en aanpassingen doen in de tuin of het balkon. Of het juist groter aanpakken door in de straat of buurt aan de slag te gaan. Ook bedrijven, scholen en gemeenten kunnen een bijdrage leveren. Een greep uit de vele mogelijkheden:
Voor meer tips ga naar www.maakgrijsgroener.nl
///
Met de publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ wil het Deltaplan Biodiversiteitsherstel biodiversiteit tot leven brengen en mensen inspireren en activeren om een bijdrage te leveren. Op www.maakgrijsgroener.nl is meer informatie te vinden over biodiversiteit en zijn projecten te vinden die met het onderwerp te maken. De campagne is onder andere te zien op TV, social media,online, print en outdoor. De campagne is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Droombeeld 2030: een florerende delta voor mens en natuur Een ‘rijker’ Nederland is het gezamenlijke droombeeld. Dat is waar de partijen die nu het Deltaplan ondertekenen voor staan en hun verantwoordelijkheid in willen nemen. Tegelijkertijd roepen ze andere partijen op om mee te doen en samen ervoor te zorgen dat Nederland weer een land is waar de biodiversiteit floreert. Waardoor de natuur weer rijker en de landbouw weer gezonder wordt. Waar mensen kunnen genieten van een prachtig en divers landschap, en een breed aanbod van Nederlandse producten in de winkels.
Biodiversiteit is essentieel voor het in stand houden van ecosystemen en daarmee een gezonde leefomgeving. Natuurorganisaties, boeren, kennisinstellingen, overheden en bedrijven zijn zich bewust van dit probleem en hebben in 2018 de handen ineen geslagen in het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Het Deltaplan Biodiversiteitsherstel is sinds 22 mei 2019 (de Dag van de Biodiversiteit) een stichting. Inmiddels zijn meer dan 100 partners en supporters bij onze beweging aangesloten. Met maar één doel: een rijker Nederland. Louise Vet, tot voor kort directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW), is voorzitter van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel.